Kiwi – bomba witaminowa w małym włochatym owocu.

Ten smaczny, egzotyczny owoc pochodzi z Chin. Ma intensywny smak i niemal kremową konsystencję. Dzięki temu, świetnie nadaje się do wszelkiego typu koktajli i smoothie. Warto po nie sięgać nie tylko dla jego wyjątkowego smaku i efektywnego wyglądu na wszelkiego typu deserach, ale również dla jego cennych wartości prozdrowotnych. Kiwi pełne jest antyoksydantów i zawiera w sobie więcej witaminy C niż pomarańcza. Jest także doskonałym źródłem potasu, błonnika oraz witaminy A i E. Oto niektóre z dobroczynnych właściwości tego małego, włochatego owocu:

1) Chroni oczy.

Zawarte w kiwi witaminy A, C i E wykazują działanie przeciwutleniające, dzięki czemu spowalniają procesy starzenia się organizmu. Badania pokazały, że kiwi może zmniejszyć ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej – postępującej wraz z wiekiem choroby oczu – nawet o 36 %. Ponadto kiwi zawiera luteinę i zeaksantynę – dwie substancję naturalnie znajdujące się w siatkówce oka. Oba te barwniki chronią oczy przed szkodliwym promieniowaniem UV. Zwalczają one również wolne rodniki, a co za tym idzie, chronią oczy przed przedwczesnym starzeniem się i występowaniem wielu poważnych chorób jak np. zaćma.

2) Chroni układ oddechowy.

Badania pokazały, że kiwi może skutecznie zapobiegać chorobom układu oddechowego. Według badań 5 do 7 sztuk kiwi, spożytych w ciągu tygodnia, może skutecznie zmniejszyć kaszel o 27 %, duszności o 32 %, a podrażnienia nosa o 28 %. A wszystko to głównie dzięki witaminie C.

3) Chroni układ sercowo – naczyniowy.

Regularne jedzenie kiwi może mieć podobny skutek jak wywołuje zażywanie kwasu acetylosalicylowego (aspiryny), który znany jest z tego, że zapobiega tworzeniu się skrzepów krwi. Kiwi obniża również poziom triglicerydów we krwi nawet o 15 %. Nadmiar triglicerydów we krwi jest niebezpieczny dla zdrowia i prowadzi m. in. do cukrzycy, otyłości oraz wielu chorób serca i układu krążenia.

4) Chroni przed chorobami nowotworowymi.

Zawarte w kiwi flawonoidy i karotenoidy to doskonałe antyoksydanty, które chronią organizm przed działaniem wolnych rodników, odpowiedzialnych między innymi za występowanie nowotworów. Dobroczynne związki zawarte w kiwi chronią również DNA przed uszkodzeniami oksydacyjnymi, dzięki czemu ryzyko zachorowania na nowotwory ulega zmniejszeniu.

5) Chroni układ trawienny.

Kiwi jest doskonałym źródłem błonnika, który zapewnia zdrowe funkcjonowanie układu trawiennego. Regularne spożywanie błonnika chroni przed zaparciami, pomaga usuwać toksyny z organizmu oraz przeciwdziała występowaniu raka jelita grubego.

6) Reguluje ciśnienie krwi.

Kiwi jest bogatym źródłem potasu, który odgrywa ważną rolę w utrzymywaniu prawidłowej ilości płynów w organizmie. Potas reguluje również tętno i ciśnienie krwi, zmniejszając tym samym ryzyko udaru mózgu.

Anna Werelich – blogerka kulinarna.