Strony internetowe, a social shopping

Social shopping to zjawisko stosunkowo młode w polskim sektorze sprzedażowym, które przyjęte zostało jednak w naszych realiach bardzo pozytywnie, ponieważ daje możliwość znalezienia unikalnych i nietypowych rozwiązań / produktów oraz pozwala zweryfikować te najpopularniejsze artykuły. Śledzący najnowsze trendy w internecie, nie mogli przejść obojętnie obok zjawiska będącego przyszłością e-commerce.

A czymże jest owe zjawisko? Otóż to nic innego jak możliwość zrobienia zakupów w towarzystwie innych osób, nawet setek kupujących, którzy dodatkowo doradzają najlepsze rozwiązania. Dzięki ich doświadczeniom, można dowiedzieć się o zaletach i wadach wielu produktów, a to wszystko bez konieczności testowania ich samodzielnie. Natura, podobnie jak internet i istniejące w nim strony internetowe nie znosi próżni. Dlatego zawsze znajdzie się jakiś niezagospodarowany obszar i ktoś kto prędzej czy później wypełni zaistniałą lukę. Wedle starej zasady: jeśli jest popyt, jest i podaż. I w tym wypadku social shopping (soc shopping) nie jest żadnym wyjątkiem. Stanowi on naturalny etap ewolucji dwóch prężnie rozwijających się nurtów: zakupów on-line i e-społeczności. Obie te płaszczyzny są nam bliskie, ponieważ lubimy wirtualne spotkania, współtworzenie treści i dzielenie się informacjami, a myszka i klawiatura coraz częściej zastępuje nam sklepowy koszyk. Klient stał się bardzo świadomy swoich wyborów, a zmianie uległa kwestia postrzegania zakupów przez konsumentów. Podejście, które dominowało kiedyś było silnie skoncentrowane na bezpośredniej transakcji.

Z biegiem czasu ustąpiło jednak miejsca bardziej świadomemu zachowaniu konsumenckiemu, uwzględniającemu rozpoznanie oferty oraz szczegółową analizę przed podjęciem decyzji. Mówiąc wprost, kupujący zaczęli planować swoje zakupy, polować na okazje, wyszukiwać informacje na temat produktów i porównywać oferty. Bardziej wierzą podobnym do siebie konsumentom, niż specom od kreowania marki, co skutkuje tworzeniem mikrospołeczności konsumentów wymieniających się opiniami oraz polecających sobie produkty i usługi (czy ostrzegających się nawzajem przed określonymi źródłami i/lub przedmiotami). Rosnącemu zapotrzebowaniu na tego typu strony internetowe odpowiadają nowe trendy, które przyciągają zainteresowanych użytkowników, umożliwiając im aktywności w ramach określonej platformy. W skali światowej social shoppingowcy mają do dyspozycji pokaźna liczbę stron, z których mogą korzystać. Na nich mogą dyskutować i opiniować wybrane produkty, co jest równoznaczne z tym, że biorą czynny udział w zbiorowych zakupach. Jeśli chodzi o polskie realia, nasze strony internetowe nie dają konsumentom tak dużego wyboru jak strony naszych zachodnich sąsiadów, ale w tej materii widoczny jest pewien postęp.

Powstają rodzime serwisy będące odpowiedzią na ogólnoświatowe trendy i stanowiące rozbudowane platformy social shoppingowe, na których zakres merytoryczny obejmuje ogromny zbiór artykułów – rozbudowane katalogi produktowe, z których każda pozycja ma wyszczególnione wady, zalety, cechy charakterystyczne i atrybuty dodawane przez użytkowników. Wokół tego typu serwisów rozwija się cała społeczność aktywnych użytkowników, tworzących grupy, wymieniających się informacjami i prowadzących dyskusje właśnie poprzez strony internetowe. Jak widać, podejmowanie decyzji zakupowych na podstawie opinii e-społeczności nikogo już nie dziwi, tym bardziej, że dzięki interakcjom z innymi użytkownikami można uzyskać informacje, których detaliczny sprzedawca nie udziela, a to już bardzo duży plus soc shoppingu.