Wafle ryżowe – jeść czy nie jeść?

Wafle ryżowe są zwykle wytwarzane z brązowego ryżu, co jest korzystne dla naszego zdrowia, ponieważ pełne ziarna zawierają błonnik, węglowodany i związki fitochemiczne. Są dobrą przekąską, ponieważ są beztłuszczowe i mało kaloryczne. Jednak nie są bogatym źródłem innych składników odżywczych. Niektóre wafle ryżowe zawierają dodatki lub środki aromatyzujące  i cukier, dlatego sprawdźmy etykietę, aby upewnić się, że są one zdrowe.

Pełne ziarna

Niektóre produkty pełnoziarniste mają na opakowaniu pieczątkę „pełnych ziaren”. Jeśli jednak jej nie mają, musimy sami upewnić się, że głównym składnikiem jest w nich brązowy ryż. Całe ziarna są bogate w błonnik i mają duży procent minerałów. Tych substancji odżywczych nie ma np, w białym ryżu. Większość wafli ryżowych ma 0,5-1 gram błonnika i 2% zalecanej wartości dziennej żelaza, magnezu i cynku. Całe ziarna dostarczają również węglowodanów złożonych, do zachowania energii i antyoksydanty, które pomagają utrzymać zdrowe komórki.

Kalorie, tłuszcz i cukier

Wafle ryżowe są zazwyczaj beztłuszczowe i zawierają niewiele cukru i kalorii, co czyni je dobrym wyborem na przekąskę. Rozmiar tych wafli różni się w zależności od marki, a niektórzy producenci dodają nawet cukier lub słodycze, takie jak czekolada. Różnice te mają wpływ na ilość cukru i kalorii. Jedno ciastko może liczyć od 35 do 80 kalorii. Z kolei zawartość cukru waha się od 0 do 4 gramów. Brązowy ryż zawiera trochę cukru, jednak musimy sprawdzić na etykiecie, czy oprócz tego znajdują się takie składniki jak, cukier, fruktoza, sacharoza, miód i syrop kukurydziany.

Zdrowa dieta

Dieta, zawierająca różnorodne świeże warzywa, owoce, chude mięso, niskotłuszczowe produkty mleczne i pełnoziarniste, jest potrzebna dla zachowania optymalnego zdrowia. Wafle ryżowe mogą się dobrze dopasować do zdrowego menu. Jako przekąska, dobrze komponuje się z chudymi źródłami białka i pastami do smarowania, takimi jak hummus lub o zmniejszonej zawartości tłuszczu, np. masło orzechowe. Są też dobrymi substytutami pieczywa i można je wykorzystać do kanapek. Możemy na nich położyć indyka, kiełki, pomidory lub dowolne ulubione warzywa. Możemy też wybrać wafle z siemieniem lnianym, dzięki czemu zyskamy dodatkowe źródło wapnia, żelaza i zdrowych nienasyconych tłuszczów.

Rozważania

Potencjalnym minusem wafli ryżowych jest ich zawartość sodu. Jeden wafel może zawierać aż  25-75 miligramów. Przy zalecanym dziennym spożyciu 1500 miligramów, jeden wafel może dostarczać aż 5% dziennego zapotrzebowania sodu.

Na portalu altruismonline.com uzyskasz ciekawe informacje odnośnie pomysłów jak uzyskać optymalny poziom ketozy.